3 Mayıs 2016 Salı

Renkler, Marka ve Pazarlama

Alışveriş bir bakıma ikna etme sanatıdır. Hedef kitleniz alışveriş esnasında ikna olmuş ürünleri tercih etmeye/satın almaya devam eder ya da yeni ürünler tarafından ikna edilmeyi bekler. Tüketicilerin satın alma nedenlerini etkileyen birçok faktör olmasına rağmen genellikle bu kararlar görsel işaretlere göre verilir. Görsel işaretlerden ilk dikkat çeken ve en çok ikna eden faktör bir ürünün rengidir.
- Tüketiciler yeni bir ürün hakkındaki değerlendirme yaparken, tüketicilerin %93'ü görsel görünüme; %6'sı niteliğine; %1'i ise kokusuna/sesine göre o ürünü beyinlerinde konumlandırıyorlar.
- Alışveriş yapan kişilerin %80'i belli bir ürünü almalarındaki başlıca etkenin renk olduğunu söylüyor.
- Renk, marka tanınırlığının %80'e kadar artmasını sağlıyor.
- Renkli hazırlanan reklamlar, siyah ve beyaz hazırlanan reklam metinlerinden %42 ve daha fazla okunmasını sağlıyor.
- Dünyanın ilk 100 markalarının logolarında en çok kullanılan renklerin; %33'ü mavi, %29'u kırmızı, %28'i gri/siyah tonları, %13'ü sarıdır.
- Dünyanın ilk 100 markalarının %95'i logolarında bir veya iki renk kullanılırken; %5'inde üç veya daha fazla renk kullanılmıştır.

Renk Analizleri
Öncelikle Türkiye'den tek tek mavi, mor, yeşil, kırmızı, turuncu ve sarı renklerini kullanan markaları/logoları mümkün olduğunca araştırdım ve sizler için onları bu yazımda bir araya getirdim. Aralarında hem çok iyi bildiğiniz yabancı markalar ile Türk markalarını birleştirdim. Dilerseniz araştırma yaptığım renklerin dillerini, en çok hangi sektörde kullanıldıklarını ve hangi markaların yüzleri olduklarını inceleyelim.

MAVİ:
Yapılan araştırmalara göre hem kadınlar hem erkekler içinde en çok tercih edilen renktir.
- Tüketicilere suyu, havayı, okyanusu ve barışı çağrıştırır.
- Güven, sadakat, sorumluluk, üretkenlik duygularının artmasını sağlar.

Pazarlama açısından: En çok sosyal ağ, finans, teknoloji, sağlık sektörlerinde kullanılır.



MOR: 
- Yapılan araştırmalara göre kadınların maviden sonra en çok tercih ettiği; erkeklerin favori renklerinde hiç yer almayan renktir.
- Tüketicilere gizem, nostalji, maneviyat, başarı, kraliyet gibi konuları çağrıştırır.
- Aklı, bilgeliği, yaratılıcılığı ve hayal gücünü temsil eder.
Pazarlama açısından: En çok yaşlanma karşıtı  ve güzellik ürünlerinde; ardından teknoloji, sağlık, finans sektörlerinde kullanılır.

YEŞİL: 
- Yapılan araştırmalara göre kadınların üçüncü, erkeklerin ikinci olarak tercih ettiği renktir.
- Tüketicilere doğayı, parayı, sağlığı ve sakinliği çağrıştırır.
- Büyümeyi, gelişmişliği ve refahı temsil eder.
Pazarlama açısından: Yeşil, en çok enerji, sağlık, yiyecek-içecek ve tarım sektörlerinde kullanılır.

KIRMIZI:
- Tutkuyu ve iç güdüsel tepkileri çağrıştıran renk olarak bilinir.
- İştahı arttırır.
- Aşkı temsil eder.
- Araştırmalara göre kalp atışı hızlandıran, daha hızlı nefes almamıza neden olan sıcak bir renktir.
Pazarlama açısından: İştahı arttıran özelliği olduğu için en çok yeme-içme sektöründe ve restoranlarda kullanılır. Aşağıdaki örneklerde de gördüğünüz gibi kırmızı ağırlıklı olarak gıda sektörünün rengi olmuştur. Ardından teknoloji ve otomotiv sektörlerinde de kırmızı renk sık kullanılır.

Dipnot: Türkiye'de kırmızı rengin kullanımı yayıncılık ve gazete sektöründe de oldukça yaygındır. Örneğin; Cumhuriyet, Hürriyet, Milliyet, Sabah, Akşam, Vatan, Posta, Fanatik, Sözcü, Yeni Şafak, Yeni Asır gibi gazetelerin logoları kırmızı renkle tasarlanmıştır. 

TURUNCU:
-  Canlılık, heyecan, eğlence ve enerjiyi çağrıştırır.
- Turuncu; güler yüzlülüğü, cana yakınlığı, arkadaşlığı ve güvenilirliği temsil eden sıcak bir renktir.
- Dikkat çeker, eylem çağrısı butonunda kullanılır.
- Satın alma duygularını harekete geçirir.
Pazarlama açışından: Teknoloji ve sağlık hizmetleri sektörleri tarafından tercih edilir.

SARI:
- Gençliği, iletişimi ve iyimserliği temsil eder.
- Gözlerde yorgunluğa ve gerilmelere sebep olur.
- Sinir sistemini ve zihinsel işlemleri uyarır; yaratıcılığı, enerjiyi ve motivasyonu arttırır.
- Dikkat çeken sıcak renktir.
Pazarlama açısından: En çok enerji, alışveriş, iletişim ve yeme-içme sektörlerinde kullanılır.



Kaynaklar:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder